JUTTA POHLMANN // DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY

Erste Erfahrungen sammelte Jutta Pohlmann an der Tisch School of Arts, New York University, wo sie 1991 den Sommerkurs „Beginning Film Production“ absolvierte. Von 1991 bis 1997 studierte sie Kamera und Regie an der Academy of Drama and Film in Budapest, Ungarn. Seit 1995 arbeitet Jutta Pohlmann als freie Kamerafrau für Spielfilm, Werbung und Musikvideos. Mehrfach wurde sie für ihre Arbeiten ausgezeichnet. Seit 1997 lehrt sie Filmstudierende die Kunst der Kinematographie und ist seit 2020 Professorin für "Director of Photography" an der Internationalen Filmschule, Köln (IFS) und freie Dozentin an der DFFB (Deutsche Film- und Fernseakademie Berlin). Im Winter 2015 war sie Kamera-Mentorin für den Spielfilm KATI KATI in Kenia, Afrika, der im Rahmen von Tom Tykwers "One Fine Day Film" produziert wurde. Sie lebt in Berlin.

 

From 1991 to 1996 Jutta Pohlmann studied Cinematography and Directing at the Academy of Drama and Film in Budapest, Hungary. Since 1995 she has worked as a freelance Director of Photography on feature films, commercials, music videos, art films and image/documentary films. Her work has received several awards. Jutta Pohlmann has teached since 1997 as a guest lecturer and since 2020 she is a professor for feature film cinematography at the International Filmschool (IFS) in Cologne and works as a freelance lecturer at the DFFB (Deutsche Film- und Fernseakademie Berlin).During  Winter 2015 she was the cinematography mentor for the feature film KATI KATI, shot in Kenya, Africa which was produced by Tom Tykwers "One Fine Day Film". She lives in Berlin, Germany

 

Arbeitserfahrung / Work Experience

Jutta Pohlmann drehte bis ende 2022 insgesamt zehn Kinofilme, vierzehn abendfüllende Spielfilme für das Fernsehen und eine TV Mini Serie. Des Weiteren führte sie die Kamera bei über 250 Werbefilmen, 25 Kurzfilmen, über 40 Musikvideos, 9 Dokumentarfilmen und 14 Filmen für Ausstellungen von bildenden Künstlern. Bei einigen Projekten führte sie Regie und Kamera.

 

Until end of 2022, Jutta Pohlmann has shot ten feature films for cinema release, fourteen feature films for Broadcast and one TV Mini Series. Furthermore she was the DOP for over 250 commercials, 25 shortfilms and more then 40 musicvideos, 9 documentaries and 14 films shot for artists exibitions in visual arts. In some of the projects she acted as a director / dop.

 

Projects

Commercials (Selection)

Lenovo Tablets, Europa Versicherung, Danone Fruchzwerge, Birkel, Studienkreis, VW Autostadt, Nesquick, Klosterfrau, Abtei, Immoscout 24, Dany + Sahne, Pampers, Müller Milch, Allianz, Real, Penaten, T-Mobile, AOK, McDonald’s, Nestlé Fitness, Nutella, Vodafone, LBS, Axe, Veltins, Postbank, Spreequell, Kelloggs, Kawasaki, Labello, Allegra, Persil, Axa Versicherungen. (etc.)

Musik Videos (Selection)

Tocotronic, Kool Savas, MC Rene, Whirlpool Productions, 2raumwohnung, Egoexpress, Etwas (Band), Rainbirds. (etc.)

Art Film (Selection)

Assaf Gruber "The Conspicuous Parts" & "The Anonymity of the night", Douglas Gordon "Neck of the Woods (WT)", Maria Eichhorn "Lexicon of sexual Practices", Anna Gaskell "Telling Stories", Roth/Stauffenberg "Sarajevo" (etc.)

Filmography

  • 2022 Die nettesten Menschen der Welt (TV Series), Director: Alexander Adolph
  • 2021 Für immer, Director: Maria von Heland
  • 2020 Sievers und der schönste Tag, Director: Maria von Heland
  • 2019 Wo der Tod wohnt, Director: Alexander Adolph
  • 2019 Amen Saleikum, Director: Katalin Gödrös
  • 2018 Ausgezählt (Tatort), Director: Katalin Gödrös
  • 2017 Der grosse Rudolph, Director: Alexander Adolph
  • 2016 Petting statt Pershing, Director: Petra Lüschow
  • 2016 Höhenstrasse, Director: David Schalko
  • 2015 Taxi nach Leipzig (Tatort, Jubiläumsfolge 1000), Director: Alexander Adolph
  • 2015 Kati Kati, cinematography mentorship for One fine day Films, Kenya
  • 2014 Mein Sohn Helen, Director: Gregor Schnitzler
  • 2014 Der sanfte Tod (Tatort), Director: Alexander Adolph
  • 2013 Morgengrauen (Polizeiruf 110), Director: Alexander Adolph
  • 2012 Einmal Hans mit scharfer Sosse, Director: Buket Alakus
  • 2012 Der tiefe Schlaf (Tatort), Director: Alexander Adolph
  • 2010 Am Abgrund (Ein starkes Team), Director: Alexander Adolph
  • 2009 Der letzte Angestellte,  Director: Alexander Adolph
  • 2008 So glücklich war ich noch nie,  Director: Alexander Adolph
  • 2006 Die Anruferin, Director: Felix Randau 
  • 2006 Maroc en Vogue, (Mädchengeschichten Dokumentarfilm), Director: Irene von Alberti
  • 2005 Eden, Director: Michael Hofmann 
  • 2003 Die Fremde Frau, Director: Matthias Glasner 
  • 2002 Was nützt die Liebe in Gedanken, Director: Achim von Borries 
  • 2001 Baader, Director: Christopher Roth 
  • 2001 Die 12 Cellisten (The Berlin Philharmonics, Dokumentarfilm.), Director: Edda Baumann
  • 2000 England!, Director: Achim von Borries 
  • 1996 The Revolution in Hungary 1956 (Dokumentarfilm), Director: Kurt Tezlaff
  • 1995 Hack, the fake Mantails, Director: Daniel Young 
  • 1995 A Jorney to Budapest, (Touristic Flm), Director: Péter Palátsik
  • 1995 Hajdu Kinga + Kosa Janos (Artistsportrait, Doc.), Director: Mihaly Györik

     

Awards

for best cinematography

  • 2002: „VW Autostadt“ – Merit Award, Film for the automobile show – Director & DOP: Jutta Pohlmann. 
  • 2002: Best cinematography, award of the german filmcritics for „England!“, Director: Achim von Borries 
  • 2001: Best cinematography, „Femme Totale“ Festival, Dortmund, germany for „England!“, Director: Achim von Borries 
  • 2001: Silver World Medal at the New York Festival for „VW – Autostadt, Int. Automobil Ausstellung (IAA)“, Director & DOP: Jutta Pohlmann. 
  • 1998: Cinematography-award, Int. Festival of the Filmschools, München – category: shortfilm, for „Halberstadt“, Director: Achim von Borries 
  • 1996: Cinematography-award, Hungarian Film Week, Budapest, for „Murder, they said !“, category: shortfilm, Director: Mihalyi Györik 
  • 1995: Cinematography-award, 48. International Filmfestival of Locarno for „Murder, they said !“ category: shortfilm, Director: Mihalyi Györik 

Nominations

for best cinematography

  • 2017: Nomination for the austrian ROMY award, category: best cinematography, for "Höhenstrasse", Director: David Schalko
  • 2005: Nomination for the german camera-award for „Was nützt die Liebe in Gedanken“,  Director: Achim von Borries
  • 2004: Nomination for the german camera-award for „Die Fremde Frau“, Director: Matthias Glasner